محمد اسلامی،وزیر راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به طرح سراسری ارتقای كیفی روكش آسفالت راههای شریانی كشور اظهار داشت: در حال حاضر طول شبكه راههای كشور حدود ۲۲۱ هزار كیلومتر از انواع راهها بوده كه حدود ۳۴ هزار كیلومتر از آن را شریانهای حیاتی كشور تشكیل میدهند.
وی افزود: براساس برداشتهای میدانی از حدود ۳۴ هزار و ۶۳۳ كیلومتر راه شریانی، ۳۳ درصد از راههای شریانی كشور نیاز به بهسازی روكش دارد یا باید با توجه به میزان خرابی لكه گیری و روكش موضعی شود. همچنین ۳۵ درصد نیاز به روكشهای حفاظتی دارد و حدود ۳۲ درصد از راههای شریانی كشور نیز در وضعیت مناسبی قرار دارند و نیاز به مجموعه عملیات نگهداری جاری دارند.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: با عنایت به محدودیت منابع مالی و اعتباری از یك سو و از طرفی به منظور جلوگیری از رشد افزایشی و غیرقابل كنترل خرابی رویه محورها و در راستای اقتصاد مقاومتی و دستیابی به اهداف جهش تولید، سازمان راهداری و حملونقل جادهای به كارگیری روشهای زود بازده و كم هزینه با رویكرد جدید و استفاده از عملیات پیشگیرانه و روشهای حفاظتی از قبیل میكروسرفیسینگ، چیپسیل، فوگ سیل و .... را در سال جاری در دستور كار قرار داده است.
وی تاكید كرد: اگر چه توسعه و گسترش شبكه راهها یكی از شاخصهای اساسی رشد اقتصادی كشور به شمار میرود اما لازمه بهره گیری از پتانسیل راههای موجود، حفظ و نگهداری از آنهاست.
وزیر راه و شهرسازی اهداف نگهداری از راههای كشور را حفظ و حراست از سرمایه گذاریهای كلان گذشته و سرمایههای امروز، افزایش دارایی های سرمایه ای از طریق بهینه سازی راههای موجود، تسهیل تردد وسائط نقلیه و برقراری ارتباط جادهای مستمر و ایمن، تامین ایمنی عبور و مرور، تقلیل زمان و هزینه سفر و كاهش استهلاك وسائط نقلیه و كاهش مصرف سوخت برشمرد.
اسلامی با بیان این كه « مدیریت كلان و سیاست گذاری این وظیفه خطیر در سطح ستاد وزارت راه و شهرسازی بر عهده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است»، یادآور شد: بدنه اجرایی این سازمان آمادگی دارند تا با بهرهگیری از مدیران و كارشناسان با تجربه و كارآمد و استفاده از دانش روز در این حوزه، زمینه اجرای یك راهداری نوین و به دنبال آن ایجاد جاده هایی ایمن برای كاربران جاده ای را در کشور تحقق بخشند.